Молюски


1 зірочка2 зірочки3 зірочки4 зірочки5 зірочок (2 глосів, оцінка: 5,00)
Loading...

Урок – подорож

Тема: особливості будови, різноманітність, значення молюсків.

Скачати

Мета: – узагальнити, систематизувати знання про молюсків, їх будову, різноманітність, значення в природі та житті людини;

– розвивати навички роботи учнів з підручником, додатковою літературою, роздатковим матеріалом, творчу активність, вміння застосовувати набуті знання на практиці, інтерес до художньої літератури;

– сприяти підвищенню інтересу учнів у вивченні біології;

– розвивати вміння логічного мислення, аналітичного сприйняття матеріалу, користуватись власним досвідом, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;

– переконати учнів в необхідності охорони навколишнього середовища.

Обладнання:набір черепашок та малюнків різних молюсків, Таблиця “молюски”, магнітофон, додаткова література, Ігрові картки, підбір тестів і загадок.

Тип уроку: контрольно-узагальнюючий нетрадиційний урок – подорож.

Методи: – інформаційно-рецептивний (розповідь, бесіда,інструктаж, наочний)

– пошуковий ( групова форма)

– репродуктивний (ігри)

– навчально-дослідницький (самостійна творча робота)

Міжпредметні зв‘язки: історія, екологія, географія, фізика.

Завдання уроку: з‘ясувати, чому представників типу молюски

Слід оберігати.

Епіграф уроку: “знай, люби, бережи!”

План уроку.

1. Мотивація н. Д.

2. Повідомлення теми і мети уроку, завдань.

3. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

4. Подорож по станціях.

5. Розважальні ігри.

6. Підведення підсумків роботи.

Підготовка до уроку проводилася протягом вивчення теми “молюски” (3 год.+ 1год з резерву)

Хід уроку.

І.привітання.

– на уроці гості, привітаємо їх, подаруємо посмішку. Сподіваюсь, у вас гарний настрій, ви добре себе почуваєте.

Іі. Мотивація навчальної діяльності.

– сьогодні у нас урок узагальнення теми “молюски”. ( повідомлення теми, мети, завдань уроку)

Для того, щоб ви зрозуміли, що ці знання дуже важливі, я розповім вам незвичайну історію.

(на фоні звуків шуму моря)

Увіть собі, що ви знаходитесь на філіпінських островах біля моря і бачите, як плавці пірнають за перлами. Серед них красивий юнак – син вождя. Нирці помітили, що він довго не піднімається на поверхню. Вони почали шукати його і знайшли мертвим. Рука його була затиснута стулками великого молюска – тридакни.

З надзвичайним зусиллям його підняли разом з тридакною на поверхню . Тридакну розкрили за допомогою ломів і там знайшли велику перлину, схожу на голову мусульманина в чалмі. Важила вона 6 кг 350 гр, довжина її була 23 см , а товщина – 14 см. Тубільці вважали її чарівною.

Так інколи незнання природи може бути згубним.

Австрійський вчений – еколог едберг писав: “ лише зрозумівши природу, людина зрозуміє саму себе”.

Ви також будете сьогодні пізнавати природу , поглиблювати і узагальнювати свої знання про тип молюски.

Нам в житті часто хочеться чогось незвичайного, дивного. Але дивне і незвичайне завжди поряд з нами. Світ живої природи дивний тим, що допитливим і кмітливим він завжди ставить питання.

Ііі. Організаційний момент.

– сьогоднішній урок можна провести лекцією, грою.

Пропоную вибрати форму роботи.

Гра. Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок. Ми з вами група малакологів, відправляємось в подорож , в світ малакології. У нас є 3 групи дослідників (екіпажі). На чолі кожної групи – науковий експерт (вибір експертів), він керує роботою групи і оцінює роботу кожного. Грошова одиниця для самооцінки – перлина 0 1б,2б.

Iv. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Маршрут по станціях:

“кунсткамера”

“торгівельний ряд”

“натуралістична”

“біоніка”

“палеонтологічна”

“анатомічна”

Перед тим, як відправитись в дорогу, необхідно підготуватися.

Експерти мають конверти (4шт) (регламент 1 хв)

Конверт №1. – виявити емблему і назву групи.

Завдання: зібрати із фрагментів зображення молюска і назвати його.

Котушка рогова жабурниця (беззубка) каракатиця

3,9 м/год 0,18 м/год 61,2 км/год

Конверт №2.

Розрахувати швидкість руху за маршрутом. Для цього потрібно розрахувати швидкість персування молюска за годину, якщо відомо, що котушка рогова долає 6 – 5 см /хв., жабурниця – 0,3 см/хв, каракатиця – 1,02 км/год.

Конверт №3.

Граючись в “морський бій”, розтлумач 3 терміни:

V. Станція №1 “анатомічна”.

Конверт №4.

– відкрийте черепашку і дайте повну характеристку молюсків.

1. Черевоногі мешкають у водоймах та на суходолі. Отвір черепашки називається устям. У ротовій порожнині черевоногих міститься тертка. У більшості молюсок серце двокамерне, зябра або легені.

2. Двостулкові молюски поширені у прісних і солоних водоймах. Тіло складається із тулуба та ноги. Дихають за допомогою зябер. Серце трикамерне. Черепашка утворює шари: рогоподібний, вапняковий, перламутровий. До мантійної порожнини ведуть два отвори сифони. Спосіб живлення – фільтрація.

3. Головоногі – це хижаки. Тіло складається з тулуба та голови. Нога перетворилася на щупальці. Нервова система головоногих має головний мозок. Шкіра багатьох головоногих здатна змінювати колір під впливом нервових імпульсів. На голові містяться великі очі.

Станція №2 “палеонтологічна”

Домашнє завдання:

Що нам відомо про те, коли вперше на землі з‘явились молюски?

Які організми дали початок цій групі в процесі еволюції?

У нас є спеціалісти – палеомалакологи. Звернемося з цими питаннями до них.

Розповідь палеомалаколога:

Молюски – давні мешканці нашої планети. Вони з‘явились 400 – 500 млн років тому. Викопні молюски відомі ще з палеозойської ери. В ті часи на землі панували бурі, червоні та зелені водорості, а перші рослини на суходолі тільки почали з‘являтися. 400 млн. Років тому безтурботно пласали по хвилях амоніти та наутілуси, а потім несподівано вимерли.

Були серед давніх молюсок молюски не більше горошини. Інші носили черепашки бліндажі величиною з невеликий танк. Так молюск ендоцерас жив в черепашці, схожій на п‘ятиметрову шишку.

Черепашка амоніта похидискуса нагадувала колесо діаметром 3 м.

Скам‘янілі рештки белемнітів у народі називають “чортовими пальцями”. Вони мали внутрішній китсяк, який нагадував палець. Вони були розміром від декількох сантиметрів до 3 метрів.

Молюски виникли 500 млн. Років тому від примітивних кільчастих червів.

Станція №3 “біоніка”

Сучасні молюски – це унікальні організми, винаходами яких широко користується людина.

Природа – великий творець. Свої винаходи, які можна було б запатентувати, вона зробила дуже давно.

(вручення патентів)

Патент № 1 – за винахід реактивного двигуна вручається головоногим молюскам. Найбільш досконалий у конструктивному плані мантійно – лійковий гідрореактивний двигун.

Патент № 2 – за винахід батискафу вручається наутілусу.

Наутілуси мешкають в черепашках, які всередині розділені перегородками. Якщо наутілус хоче спуститись на дно, він наповнює черепашку водою, яка важчає і молюск легко занурюється. Щоб піднятись на поверхню, наутілус нагнітає в свої гідростатичні “балони” газ, який витісняє воду, і черепашка спливає.

Рідина і газ знаходяться в черепашці під тиском, тому перламутрова хатка не руйнується навіть на глибині 700 м, куди наутілуси іноді запливають. Все так відбувається, як в сучасному глибоководному човні – батискафі.

Патент № 3 – за винахід способу очистки води шляхом фільтрації вручається морським молюскам (мідієвим, устрічним). Ці молюски аккомулюючи в своєму організмі хімічні елементи викинутих в море відходів,.

Мідії допомагають вченим визначити концентрацію шкідливих речовин в морській воді та зони їх розповсюдження. Перетравлюючи різні органічні речовини, вони склеюють мінеральні частки в щільні грудочки та виштовхують назовні, ті осідають на дно.

Станція № 4 “натуралістична”

– а чи спілкуєтесь ви вдома з молюсками? Якими?

– в мене є акваріум, в ньому молюски займають екологічну нішу. Найбільш поширеними з них є фрізи, котушки, меланії, ампулярії. Молюски виконують роль санітарів, об‘їдаючи водорості, підгнилі частини рослин, екстременти риб та ін., знижують жосткість води, використовуючи розчинені солі кальцію для побудови власних черепашок. Молюсок акваріума періодично необхідно підгодовувати сухою дафнією, відвареною манною крупою.

Станція № 5 “торгівельний ряд”.

– багато хто з нас полюбляє ходити по магазинам. Ми також не обійдемо їх своєю увагою.

Перший відділ “гастрономічний”.

Устриці смачні і поживні. Їх м‘ясо калорійне, містить багато вітамінів: а,б,с,д. В 15 г м‘яса устриць міститься стільки ж вітаміну с, скільки в 3 г лимонного соку. В них наявно багато мінеральних речовин, необхідних людині: кобальт, залізо, цинк, марганець, кальцій, фосфор, йод та ін.

Мідії мають дуже ніжне м‘ясо, багате на білки, вітаміни та мікроелементи.

Морські гребенці – з них готують борщ з фрикадельками, розсольник, щи, солянку, супи, плов, голубці, котлети, зрази та ін.

Кальмари мають дуже високоякісне м‘ясо, воно добре поєднується з овочами, картоплею, крупами, рибою.

Другий відділ – ювелірний.

Найдорогоцінніший продукт моря – перли.

Кращі перли виготовляють молюски родів птерія та пинктада, які мешкають біля берегів шрі – ланки. Найбільша перлина належала іспанському королю філіпу іі. Вона була розміром з голубине яйце і важила 34 карати (6,8 г), оцінювалась в 350 кг золота. Зараз одержують перли штучно, вирощуючи їх в молюсках. Японія щорічно виробляє біля 100 т штучних перлів.

Третій відділ – господарський.

Черепашки морського гребінця використовують для покриття дахів. А у вікна будинків в китаї та японії замість скла вставляють черепашки двостулкового молюска плакуни – мешканця морів тихого та індійського океанів. Фарбу пурпур, яка не тьмяніє сотні років, одержують із морського молюска мурекса.

Станція № 6 “кунсткамера”

Виявляється, життя молюсків багате на незвичайності.

– найбільшою кількістю зубів ( 30000 ) природа нагородила голого слимака;

– деякі кальмари мають органи, які світяться крізь стінки тіла;

– восьминіг стає від страху майже білим;

– устриці часто змінюють свою стать. Народжуючись самцем, устриця потім стає самкою, а відклавши яєчки – знову самцем;

– найбільший молюск був пійманий на великому бар‘єрному рифі в австралії. Він важив 262,9 кг.

Підсумок уроку.

– пограємо в мікрофон.

– чому представників типу молюски слід оберігати?

– оцінювання.(самооцінка)

Домашнє завдання.

І. Обов‘язковий мінімум.

Опрацювати тести:

1. Людина споживає в їжу : а) жабурницю; б) перлову скойку; в) кальмара; г) ставковика; д) виноградного слимака; є) устрицю?

2. Роль проміжних хазяїв для паразитичних червів виконують.а)жабурниця;б) ставковик; в)кальмар; г)бітінія; д)виноградний слимак; є)конус?

3. Перлини здатні утворювати:а)жабурниця;б)перлова скойка;в)ставковик; г)виноградний слимак; д)восьминіг; є) дрейсена?

4. Добре виражені три відділи тіла ( голова, тулуб, нога) у: а)ставковика; б) перловиці; в)виноградного слимака; г)дрейсени; д)кальмара; є) перлової скойки?

5. На суходолі поширені: а) ставковик; б)жабурниця; в)виноградний слимак; г)корабельний черв‘як; д)голий слизун; є)кальмар?

Іі. Довільне.

1. Підготувати цікаве повідомлення про молюсків.

2. Виготовити шпаргалку по темі “значення молюсків у природі та житті людини”.

3. Намалювати плакат “молюски – частина природи”.

Розваги:

1. Загадки.

І. Слизький мартин поліз попід тин,

За ним доріжка мокра та слизька.

Прийде ропуха – стане тут сухо.

( слизун)

1. М‘яка оришка наставля ріжки.

По дну ходила, ногу втомила.

В спіраль згорнулась

І в дім втягнулась. ( черевоногий молюск /котушка/ )

2. Беззуба парася в мантію вдяглася.

По дну повзе, свій дім везе.

В домі дві стінки, і двері – щілинки. (беззубка)

3. Що це в морі за дива, що лиш ноги й голова? ( восьминіг)

4. На дні морському у власнім домі

Коштовний камінь охороняє.

Сама й створила це цінне диво,

Яке так люблять відняти люди. (скойка)