“Фуга смерті”


1 зірочка2 зірочки3 зірочки4 зірочки5 зірочок (2 глосів, оцінка: 4,50)
Loading...

Тема: Модерністське сприйняття трагедії Голокосту в поезії Пауля Целана“Фуга смерті”.

Скачати

Мета: розглянути питання про причини, характер і наслідки знищення єврейського народу під час Другої святової війни, визначити особливості модерністського зображення Голокосту в поезії П.Целана; виробляти навички структурно – семантичного аналізу модерністського тексту, проаналізувати зміст використання поетом таких художніх прийомів, як паралелізм і музичний принцип організації твору, наскрізні мотиви; формувати почуття історичної пам‘яті, гуманізму, толерантності.

Обладнання: фотопортрет Пауля Целана, репродукції модерністських картин, фотографії із зображенням німкцьких концтаборів смерті, опорні картки (на партах у кожного), Фуга №3 Й.С.Баха, комп’ютерна презентація «Друга світова війна та П.Целан», матеріали із мережі «Інтернет»

Тип уроку: урок аналізу художнього тексту.

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань.

Обговорення теми: “ В чому ХХІ століття може звинуватити ХХ ?”(відповіді учнів на основі вивчених творів). Зробити висновок допоможе таблиця на дошці із завданням : «Знайти відповідність і обґрунтувати» .

Атеїзм – бездуховність,

аморальність. М. Булгаков

Самотність, песимізм, Ф. Кафка

беззахистність, безвихідь. Дж.Джойс, А.Камю

Агресія, війна. Г.Аполінер

Г.Белль, О.Твардовський

Нацизм, шовінізм, фашизм. Т. Манн

Голокост, геноцид . П. Целан

Репресії А. Ахматова

Порушення гармонії з природою. Рільке

О.Блок

С.Єсенін

Висновок: Людство ХХ століття руйнувало своє життя війнами зневірою в бога, втратою моральних ориєнтирів, розладом з природою та її законами, та найстрашніше те, що цілі нації, втративши любов, намагалися знищити одна одну. Гармонію переміг хаос, а природа завмерла.

Серед імен на дошці ви бачите ім‘я Пауля Целана, і, мабуть, зрозуміли, якою буде тема сьогоднішнього уроку.

ІІ. Мотивація та мета уроку.

Елемент лекції удвох ( вчитель і учень).

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.

Вчитель. Голокост як національна і особиста трагедія – провідна тема творчості єврейського німецькомовного поета і перекладача Пауля Целана, який народився і прожив 23 роки в Україні.

Лекція учня. Короткі відомості про Голокост.

Робота з опорною карткою №1.

Опорна картка №1.

Катострофа, Голокост( гр. holokaustos – спалений цілком) – загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) під час систематичного переслідування і знищення цього нацистами та їхніми підручними в Німеччиніпротягом 1933 – 1945 р.

Модернізм – загальне визначення явищ літератури і мистецтва ХХ ст., що ввійшли до традиції зовнішньої схожості і утверджують новий підхід до зображення буття.Головна риса модернізму – метафорична побудова образу за принципом асоціативності, вільної форми вираження настрою, перживань.

Вчитель.Чому ж фатальний вибір припав на долю єврейського народу?

Аби відповісти на це запитання, необхідно вдатися до сивої давнини, тому що ця трагедія розпочалася аж ніяк не у ХХ столітті.

Отже, 132 рік н.е. Після чергового повстання давня Іудея, як автономне державне утворення у складі Римської імперії, перестала існувати, а іудейське населення було вигнане зі своєї батьківщини – і це була перша політична передумова спиймання євреїв тими народами, серед яких їм довелося жити, як чужинців і, відповідно, внутрішніх ворогів.

Друга передумова була теж не менш важливою: ідеться про те, що ще за часи Римської імперії християнська релігія стала державною, і хоч виникла вона серед давніх євреїв, як сектантський рух у народах іудаїзму, а християни запозичили з іудаїзму Старий Заповіт, і хоч центральними дійовими особами цієї релігії були єврейський Бог і його Син – проте євреїв все рівно сприймали не як народ Христа, а як народ Іуди! Намагаючись вижити, євреї не позбулися своєї віри і не прийняли нової, яка запанувала на всіх теренах тодішньої Європи. Досить важко визначити, чому для виживання євреї не обрали шлях асиміляції. Можливо тому, що переселення завжди носило не інливідуальний а масовий характер.

Існуючи у ворожому оточенні в країнах світу, політична влада штучно створювала умови для того, щоб у будь яких негараздах можна було звинуватити євреїв. Історично євреям дозволялось жити тільки в містах і тільки у суворо визначених районах – гетто – і не дозволялось купувати землю і працювати на ній. Проте винуватцями будь-яких лих вважали євреїв. Багато існує міфів щодо ледачості, жадібності, зловредності цього незрозумілого і дивного народу, на якому, до того ж, за твердженням Євангеліїв, лежала кров Христа. Саме ці чинники і визначили вибір німецьких фашистів. ( Хоч лише на євреях фашисти не зупинились, а про їх кровожерливість свідчили жахливі факти насильства в країнах Європи).

Особливо, коли згадати не абстрактні, а конкретні факти: Освенцим, Майданек, Бухенвальд… І всі ці страхіття втілені в життя через два тисячоліття християнства, просто бракує слів, щоб висловити всі думка і почуття, які виникають з цього приводу.

Свої почуття і думки, втілені в слові намагався висловити Пауль Целан.

Лекція учня. Короткі відомості про Пауля Целана, яка супроводжується комп’ютерною презентацією.

Пауль Целан (справжнє ім Пауль Анчель) народився в 1920 році в єврейській родині в Чернівцях. Навчався в німецькомовній школі , писав німецькою. (Біографічні дані про автора). Загибель батьків у фашистському концтаборі, перебування в Освенцимі, в “трудових” таборах Румунії – пердумова написання “Фуги смерті” (після Освенцима і про Освенцим).

Робота над опорною карткою №2.

Опорна картка №2.

Фуга – музичний твір, де одна тема послідовно повторюється кількома голосами; вища поліфонічна форма . Класичний музичний зразок – фуги Й.С.Баха.

Фуга будується на імітації, повторенні, контрапункті – одночасному поєднанні 2 –х і більше ліній, голосів; складному контрапункті – повторенні, за якого співвідношення мелодії змінюється.

Виразне читання вірша на фоні Фуги № 3 Й.С.Баха.

Які асоціації виникли при слухання вірша на фоні фуги Й.С.Баха? Чим схожі музичний і поетичний твори?( до-слідити, аналізуючи твори)

Бесіда. Що привернуло вашу увагу, коли слухали та читали вірш? (Відсутність рими, розділових знаків, наявність паралелізмів – антитез, метафор, образів, повторів).

За яким принципом будується вірш? (В основі твору – антитеза і протиставлення “ нас” – “одному чоловіку”).

Спробуємо розглянути незвичайний поетичний твір через призму музики і літератури.Чому свою поезію Пауль Целан назвав “фугою”? ( Водночас розвивається кілька тем).

Які теми розвиваються у вірші? (Тема Освенцима, тема кохання німецького ката до своєї Маргарити, порівняння “золотокосої Маргарити “ з “попелястокосою Суламіт”, рівноправність і рівноцінність німців і євреїв). Порівняти Маргариті – Гретхен із Гете “Фауст” та Суламіт із “Пісні над Піснями Царя Соломона” із Старого Завіту.

Який сюрреалістичнмй прийом використовує поет? (Вірш написаний верлібром).

Як передається трагедія Голокосту у вірші ? (“Чорне молоко, яке п‘ємо…уночі…вдень…зрання” – дим із димаря крематорію, в якому з “Німеччини майстер” перетворює “євреїв своїх “на “змій”. (Гітлер теж напівєврей). Дим – могила в повітрі, смерть. Та “майстер” змушує “співати”і “грати до танцю”…”євреїв своїх”. Смерть стає звільненням від знущання. “Чоловік з Німеччини” дарує могилу в повітрі.)

Жіночі образи повинні асоціюватися з життям . Чи так в поезії? (Суламіт ніколи не стане матір‘ю і не вигодує молоком немовля – піде в повітря з “чорним молоком” і Маргарита, зраджена Фаустом, пішла з життя волею Божою. Жіночі долі переплелися. Майбутнього немає. )

Що перемагає в поезії Целана: життя чи смерть? (Нація в поезії приречена на смерть, але автор вважає, що остаточна перемога зла неможлива. Тому і час подій – теперішній. І з цим злом треба боротися весь час.)

Який розмір має вірш, який його жанр? (Це вільний вірш – верлібр. Вільно поєднуються слова , образи, асоціації, роздуми. Це елегія). Опорна картка №3.

Опорна картка №3.

Елегія – жанрова форма лірики, ліричний вірш, сповнений глибокої журби, зумовленою сумними подіями.

Верлібр – вільний вірш, в якому відсутні рима, однакова кількість складів у рядку, але наявний ритм, що розкривається через синтаксичну будову речення. В такому вірші можуть бути синтаксичні паралелізми чи антитези.

Асоціація – зв‘язок, що виникає у людини за певних умов між двома чи більше психічними утвореннями ( почуттями, сприйняттями, ідеями)

Все життя Целана поділилося на “до” і “ після”. Від неможливості об‘єднати в оджне ціле своє життя, Пауль Целан в квітні 1970 року в 50-ти літньому віці з мосту Мірабо кинувся в Сену. Целан перкладав свого часу вірш Г.Аполінера “ Міст Мірабо”: “Минають дні, а я ще є…” Від Чернівців до моста Мірабо – все життя… Але…

Твори Целана переклали майже всіма мовами світу. Що, на ваш погляд привертає увагу перекладачів до творчості поета? (Зображення в поезії набуває вселенського звучання, космічного розмаху. Воно нікого не залишає байдужим, стає частинкою нашого духовного світу).

ІV. Узагальнення

а) Технологія сенкан”.

Умова: скласти “сенкан” до слова “Життя ” з позиційП.Целана

б) Технологія “Кола Вена”.

Умова: довести доречність запропонованих асоціацій –смерть, зло, велич, спрут, фашизм, хаос, – на підставі даної технології.

Обґрунтуйте свої міркування.

Чому фінал вірша залишився відкритим несподівано уривається?

3. Чи відчувається присутність автора у вірші? Якщо «так», то в чому?

4. Визначте особливості творчого методу поета.

5. У чому полягає актуальність вірша?

V. Рефлексія.

Оцінювання учнями _____________________

власної участі на уроці _____________________

Показник Завжди Іноді Ніколи
1 Я був уважний
2 Я ретельно працював над завданням
3 Я міг відповісти на запитання вчителя
4 Мої відповіді були правильними
5 Я висловлював нові ідеї
6 Я співпрацював з іншими
7 Я зясував те, що було незрозумілим
8 Я підбадьорював інших
9 Я обмірковував інформацію, що подаваласявчителем і учнем
10 Я узагальнював і робив висновки
11 Твоя самооцінка роботи на уроці
12 Оцінка вчителя
13 Тести і інші види самостійної роботи
14 Середній бал

Домашнє завдання:

1.Підготувати повідомлення – дослідження про участь своїх рідних в Другій світовій війні ( на фронті, в тилу).

2.Аналіз вірша “Фуга смерті”.

3.Підготувати усний твір на тему “Фуга життя”, використовуючи вивчені твори.( Завдання за вибором)

Опорна картка №1.

Катострофа, Голокост( гр. holokaustos – спалений цілком) – загибель значної частини єврейського населення Європи ( понад 6 млн.) під час систематичного переслідування і знищення цого нацистами та їхніми підручними в Німеччині та протягом 1933 – 1945 р.

Модернізм – загальне визначення явищ літератури і мистецтва ХХ ст., що ввійшли до традиції зовнішньої схожості і утверджують новий підхід до зображення буття.Головна риса модернізму – метафорична побудова образу за принципом асоціативності, вільної форми вираження настрою, перживань.

Опорна картка №2.

Фуга – музичний твір, де одна тема послідовно повторюється кількома голосами; вища поліфонічна форма . Класичний музичний зразок – фуги Й.С.Баха.

Фуга будується на імітації, повторенні, контрапункті – одночасному поєднанні 2 –х і більше ліній, голосів; складному контрапункті – повторенні, за якого співвідношення мелодії змінюється.

Опорна картка №3.

Елегія – жанрова форма лірики, ліричний вірш, сповнений глибокої журби, зумовленою сумними подіями.

Верлібр – вільний вірш, в якому відсутні рима, однакова кількість складів у рядку, але наявний ритм, що розкривається через синтаксичну будову речення. В такому вірші можуть бути синтаксичні паралелізми чи антитези.

Асоціація – зв‘язок, що виникає у людини за певних умов між двома чи більше психічними утвореннями ( почуттями, сприйняттями, ідеями)

Оцінювання учнями _____________________

власної участі на уроці _____________________

Показник Завжди Іноді Ніколи
1 Я був уважний
2 Я ретельно працював над завданням
3 Я міг відповісти на запитання вчителя
4 Мої відповіді були правильними
5 Я висловлював нові ідеї
6 Я співпрацював з іншими
7 Я зясував те, що було незрозумілим
8 Я підбадьорював інших
9 Я обмірковував інформацію, що подаваласявчителем і учнем
10 Я узагальнював і робив висновки
11 Твоя самооцінка роботи на уроці
12 Оцінка вчителя
13 Тести і інші види самостійної роботи
14 Середній бал