Візуальні види мистецтва


1 зірочка2 зірочки3 зірочки4 зірочки5 зірочок (6 глосів, оцінка: 4,17)
Loading...

Тема: Архітектура.

Мета:  – дати уявлення дітям про архітектуру як візуальний вид мистецтва;

–         формувати знання про види архітектури, про засоби художньої виразності в архітектурі;

–         розвивати навички сприймання художнього образу, художньо-творчого мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань.


Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.     Розкриття поняття про архітектуру як візуальний вид мистецтва.

Архітектура – один з видів візуального мистецтва.

Архітектура – мистецтво проектування та будування різних будівель, споруд та їх комплексів.

Перегляд слайд-шоу «Архітектура».

2.     Єгипетські піраміди

Найстаріші зразки архітектурного мистецтва – Піраміди в Гізі (Єгипет) – це три гігантські піраміди, що належать до «семи чудес світу». Створені приблизно у 27 ст.до н.е., побудовані з 2 млн 300 тис блоків вагою від 2,5 до 30 т.

Перегляд фрагменту фільму «Єгипетські піраміди».

3.     Велика китайська стіна

Велика китайська стіна – «восьме чудо світу», бо цю архітектурну споруду цілком можна побачити тільки з космосу. Вона вигинається від пустелі Гобі аж до Тихого океану довжиною6500 км. Висота стіни 7-8 м, ширина – більше5 м. була побудована у ІІІ ст..до н.е.

Демонстрація фотоілюстрацій Великої китайської стіни.

 

4.     Колізей (від лат.колосальний)

Колізей або амфітеатр Флавієв (династія імператорів) – найвеличніша споруда у Давньому Римі, символ величності імперського Риму. Зараз Колізей напівзруйнований (землетруси, пограбування), але й досі вражає своєю величчю.

Висота споруди –50 м, діаметр –188 м., довжина кола –624 м., кількість арок – 240, вміщує 80 тис. глядачів. Збудований в І ст..н.е.

Демонстрація фрагменту відеофільму «Колізей».

Записати в зошит.

Амфітеатр  (в архітектурі) – це кругла споруда для видовищ, в якій місця для глядачів були розташовані виступами.

Арка – перекриття пройому в стіні між двома опорами.

5.     Ейфелева вежі.

Майже 100 років залишається емблемою Парижу. В цій споруді органічно поєдналися функціональні, технічні та естетичні вимоги до об`єкту. Густав Ейфель продемонстрував світові нові інженерні стандарти. Вежа була збудована за 2 роки (1886 р). висота споруди –300 м, вага – 8600 т. виконує функції радіостанції, телеантен. На першій платформі – ресторан, на другій – редакція газети «Фігаро».

Демонстрація фотоілюстрації із зображення Ейфелевої вежі.

              Записати в зошит.

Вежа – архітектурна споруда багатофункціонального призначення.

6.     Виникнення ордерної системи.

Майстерність світової архітектури завдячує архітектурі Давньої Греції Класичного періоду (5 ст.до н.е.). на цей час сформувалася нова архітектурна форма – периптер.

Периптер – це античний храм з усіх боків прикрашений колонами.

Урочистість і простота цього храму досягається завдяки використанню ордерної системи.

Яскравим зразком ордерної системи є Давньогрецький храм Парфенон.

Храми в Давній Греції вважалися оселями богів. Архітектори Іктін і Каллікрат втілили в задум Парфенона ще й відчуття власної сили і радість від перемоги греків над персами, яку, на думку еллінів, допомогла отримати їм богиня Афіна.

Колони мали стильові ознаки. Найдавніші види – доричний стиль, строгий, простий, мужній (чоловічий); коринфський – граціозний, стрункий, вишуканий (жіночий); іонічний – каріатиди, атланти, жіночі постаті замість колон.

Давньогрецька архітектура успішно відтворює синтез мистецтв: архітектура, скульптура, живопис.

 

Перегляд фрагменту фільму «Парфенон»

7.     Засоби виразності в архітектурі.

Записати в зошит.

Форма – зовнішній вид об`єкту, зовнішній орис.

Композиція – сукупність складових частин, найважливіших елементів твору.

Пропорції – співвідношення складових частин між собою.

Ритм (ритмічність) – чергування композиційних елементів.

Фактура – характер поверхні, використаний матеріал.

Сукупність певних засобів виразності створюють певні емоційно-естетичні образи.

IV.  Систематизація знань.

Перегляд комп`ютерної презентації «Архітектура». Аналіз архітектурних споруд на основі вивченого матеріалу.

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє  завдання: опрацювати конспект; вивчити основні поняття. Підібрати ілюстративний матеріал з даної теми з короткою характеристикою.

 

Тема: Скульптура. Види та жанри скульптури.

 

Мета:  – дати уявлення про скульптуру як візуальний вид мистецтва;

–         Познайомити з видами скульптури;

–         Розвивати навички сприймання художнього образу;

–         Прищеплювати навички порівняльного аналізу культурно-мистецьких явищ.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

–         Повторення теми «Архітектура».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.     Розкриття поняття «скульптура».

Скульптура – один з видів візуального мистецтва.

Зачитування уривку з давньогрецького міфу «Пігмаліон» .

Питання до дітей:

–         Якими, на вашу думку, були найдавніші скульптурні зображення? (ритуальні статуетки божеств, тварин, рельєфи та стінах печер…);

–         З якого матеріалу вони виготовлялись? (камінь, глина, кістки тварин);

Висновок: скульптура – це найдавніший вид мистецтва.

Перегляд слайд-шоу «Скульптура»

Записати в зошит.

Скульптура – це вид образотворчого мистецтва, який дає об`ємне зображення матеріальних предметів через їх пластичну характеристику.

2.     Види скульптур.

Види скульптур:

 

                                     Кругла                                  Рельєф.

                       Монументальна                             Барельєф

                       Декоративна                                   Горельєф

                       Станкова

                       Малих форм

Монументальна ск-ра – величезні монументи, пам`ятники, статуї, скульптурні комплекси;

Декоративна – для оздоблення фасадів, інтер`єрів, парків, фонтанів, площ;

Станкова – ужиткового призначення (статуетки);

Малих форм – нецке, брелоки.

Рельєф – об`ємне зображення, що частково виступає над площиною.

Барельєф – низький рельєф;

Горельєф – високий рельєф.

3.     Перегляд комп`ютерної презентації  «Скульптура».

Характеристика творів скульптурного мистецтва на основі вивченого матеріалу.

4.     Цікавий матеріал «Самі незвичні споруди світу».

IV. Систематизація знань.

V. Домашнє завдання.

Створити ескіз скульптури за вільною темою.

 

  Тема: Живопис. Жанри живопису.

Мета:  – систематизувати знання учнів з теми «Живопис»; познайомити учнів зі зразками історично-побутового пейзажного жанру;

–         Закріпити знання про види монументального живопису: фреска, мозаїка;

–         Збагатити знання учнів про творчість видатних митців 19 століття: І.Репіна, А.Куїнджі, І.Хруцького;

–         Виховувати почуття естетики, любов до прекрасного, повагу до творів мистецтва та їх творців.

Тип уроку: поглиблення знань.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ.Актуалізація опорних знань.

–         Повторення теми «Скульптура». (тести)

  1. Скульптура це:

А)музичний вид мистецтва;

Б) літературний вид мистецтва;

В) візуальний вид мистецтва.

2. Скульптура дає об`ємне зображення  матеріальних предметів через:

А) пластичну характеристику;

Б) тематику твору;

В) зовнішні вигляд.

3. Види скульптури:

А) квадратна;

Б) кругла;

В) рельєф;

Г)композиція.

3. Назвіть види круглої скульптури: (монументальна, декоративна, станкова, малих форм).;

4. Виберіть прізвища майстрів-скульпторів:

А) Леонардо да Вінчі;

Б) І.Мартос;

В) І.Шишкін;

Г) М.Козловський;

Д) Фальконе;

Є) О.Теребеньов;

Ж)Мікланжело.

5. Який матеріал використовують для створення скульптури? (гіпс, глина, камінь, метал, бронза, дерево т.і.).

(За п`ять правильних  відповідей учні отримують 5 початкових балів.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Розкриття поняття «живопис».

«Одного разу грецький художник, на ім‘я Зевксис, намалював на картині гроно вино раду. Картину він залишив на терасі. Раптом до неї підлетіли птахи і почали клювати ягоди винограду».

Слово «живопис» означає «писати життя».

–         Якими засобами в живопису можна передати задум автора? Назвіть засоби художньої виразності. (малюнок, лінія, колір, композиція, колір, світлотінь).

Демонстрація лад-шоу «Живопис»

  1. Аналіз настрою пейзажу Архипа Івановича Куїнджі (1840 – 1910) «Місячна ні на Дніпрі». (спокійний, мрійливий, таємничий, величний, загадковий).

Розповідають, коли картина вперше була виставлена на показ, автор вирішив показувати її в окремій кімнаті із затемненням. З боків картина освітлювалась двома лампами.  Враження було таким, що на стіні н картина, відкрите вікно у нічній простір. Сяйво повного місяця причаровувало, сприймалося як штучне освітлення, підведене позаду картини, або перламутр, домішаний у фарби.

Архип Куїнджі великий український художник народився на півдні України в місті Маріуполі. Куїнджі використовував в своїх картинах світові ефекти, що дають повноту вражень («Вечір на Україні», «Березовий гай», «Веселка», «Дарьяльское ущелье» та ін.).

3.    Знайомство з картинами художників-пейзажистів.

1)   І.Шишкін: «Утро в сосновом лесу», «На диком севере», «Корабельная роща».

2)   Й.Бокшай «Верховина».

3)   І.Левітан «Золотая осень».

4.    Тему запорізьких козаків розкрив Ілля Юхимович Репін. Запорожці зображені просто і невимушено. Ще в дитинстві малий Ілля чув на рідній Харківщині розповіді про походи козаків та їх подвиги, про той лист, що вони зухвало писали турецькому султану.

«Того ж року запорожці

Грамоту читали,

І до вражого Махмута

Ось що написали…»

Демонстрація картини І.Репіна «Запорожці, що пишуть листа турецькому султану».

5.    Завдання: з поданих ілюстрацій картин живопису різних жанрів вибрати відповідний. (історичний, батальний, побутовий, міфологічний, портрет, пейзаж, натюрморт).

Дуже чіткого розмежування між жанрами не існує. В одній картині можуть поєднуватись історичний, побутовий, портретний та елементи пейзажного жанру.

6.    Натюрморт.

Згадайте легенду про грецького художника, яка звучала на початку уроку. До якого жанру віднесемо намальовану ним картину? (Натюрморт).

Натюрморт – це зображення предметів побуту, фруктів, квітів.

Жанр натюрморту був відомий ще в античну добу.

Показ комп‘ютерної презентації  «Натюрморт».

7.    Монументальний живопис.

Під час розкопок античних міст Помпеї та Геркуланума, було знайдено багато фресок та мозаїки, які збереглися завдяки тому, що під час виверження вулкану Везувію та землетрусу, що його супроводжував, частина будинків була не зруйнована, а «законсервована» багатометровим шаром попелу.

Фреска і мозаїка відносяться до монументального живопису.

Фреска – це розпис по свіжій вапняній штукатурці (без подальшого виправлення).

Мозаїка – це зображення з різнокольорового скла або твердих матеріалів.

Показ комп‘ютерної презентації «Фрески. Мозаїки».

IV. Систематизація знань.

Завдання: під час показу комп‘ютерної презентації дати характеристику твору (жанр (обов‘язково), назва, автор (якщо знаєш).

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання. Знайти зразки ілюстрацій – творів живопису  сучасних митців, художників Дніпропетровщини.